Tien redenen om yoga te doen

10 Redenen om
met yoga te beginnen

Yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht leeftijd,
geslacht of conditie. Iedereen, jong en oud, kan yoga beoefenen. Of je het nu
dagelijks doet of éénmaal per week, yoga verrijkt je leven! Je zal gauw
ontdekken dat yoga een positieve invloed heeft voor lichaam en geest. Er zijn
meer dan 1001 redenen om yoga te beoefenen. Hieronder sommen we 10 voordelen
van yoga op die de kwaliteit van je leven zullen verhogen:

1. Stress vermindering

Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op het
lichaam. Dankzij de ontspannende werking van yoga zal er zich een daling van
het stresshormoon cortisol plaatsvinden in het lichaam. Bijkomende voordelen
voor het lichaam zijn een verlaging van de bloeddruk en het hartritme, een
verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Verder verzacht yoga
symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.

2. Pijnverlichting

Nog een voordeel van het beoefenen van yoga is dat het
pijn kan verzachten. Studies hebben aangetoond dat het uitoefenen van yoga
asanas (houdingen) en meditatie, of een combinatie van beide, de pijn verlicht
van zowel kankerpatiënten, MS-patiënten, personen met immuniteitsziektes en een
hoge bloeddruk, als van mensen met rug-en nekklachten en andere kwalen. Volgens
sommige yogi helpt yoga zelfs bij het verwerken van emotionele pijn.

3. Verbeterde ademhaling

Yoga leert mensen trager en dieper adem te halen. Dit
leidt tot een betere longfunctie en het lichaam wordt erdoor aangespoord om te
ontspannen. Zodoende verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam
wordt opgenomen.

4. Lenigheid

Naast het verlichten van pijn, verbetert yoga ook de
lenigheid en beweeglijkheid van het lichaam. Tijdens hun eerste les yoga kunnen
velen hun tenen nog niet aanraken met gestrekte armen. Beetje bij beetje begint
men echter de juiste spieren te gebruiken. Na een tijdje zullen de ligamenten,
pezen en spieren verlengen, waardoor het lichaam meer verschillende poses kan
aannemen. Daarbovenop resulteert het beoefenen van yoga tot een betere
lichaamshouding, wat op zijn beurt leidt tot het verzachten van nek-en
spierklachten.

5. Versterkte kracht

Bij yoga asanas (houdingen) wordt elke spier in het
lichaam gebruikt, waardoor lichamelijke kracht toeneemt van top tot teen.
Daarnaast versoepelt yoga de stramme spieren in het lichaam.

6. Gewichtsverlies

Yoga (zelfs de minder intense variaties) helpt het
lichaamsgewicht op peil te houden. Dankzij calorieverbranding en stressvermindering,
spoort yoga ook aan tot gezonder eten en leidt het tot een gevoel van
lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.

7. Verbeterde bloedcirculatie

Yoga verbetert de werking van de bloedsomloop. Als
gevolg van de verschillende asanas kan zuurstofrijk bloed de cellen van het
lichaam beter bereiken.

8. Cardiovasculaire training

Zelfs lichte yoga oefeningen hebben cardiovasculaire
voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en
verbeteren de zuurstofopname.

9. Focus op het heden

Yoga helpt ons te concentreren op het heden en creëert
een goede balans tussen lichaam een geest. Daarbovenop leidt yoga tot betere
concentratie, coördinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen.

10. Innerlijke rust

Dankzij de meditatieve aspecten van yoga plaatst de
mens zich een op meer bevredigende spirituele manier in het leven. Velen die
yoga beoefenen omwille van andere redenen hebben gezegd dat dit de hoofdreden
is waarom yoga een essentieel deel van hun leven is geworden.